Του Ηλία Λυγερού *
Oι δημοτικές εκλογές , έγιναν με καθορισμένους όρους ( εκλογικό σύστημα κλπ ) και το αποτέλεσμα τους αποτύπωσε τις επιλογές του εκλογικού σώματος ( αυτού που συμμετείχε ). Το αποτέλεσμα αυτό, πρέπει να είναι σεβαστό από το σύνολο των πολιτών και θεσμών.
Είναι όμως σεβαστό ;
Τις τελευταίες ημέρες , ο τύπος και συνολικά τα ΜΜΕ κατακλύζονται από άρθρα , δηλώσεις παραγόντων, θεσμικών ή όχι που ούτε λίγο , ούτε πολύ διατυπώνουν την άποψη ότι το αποτέλεσμα των δημοτικών εκλογών πρέπει με διοικητικό τρόπο να ανατραπεί.
Ο νέος νόμος ( Κλεισθένης) , με το οποίο έγιναν οι τελευταίες Δημοτικές εκλογές , δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα, ιδιαίτερα στο μέρος που αφορά την διακυβέρνηση των Δήμων . Αν οι προθέσεις της νέας κυβέρνησης οδηγήσουν στις τροποποιήσεις , που στην ουσία τους θα ανατρέπουν τα εκλογικά αποτελέσματα , (συνταγματικά εξεταζόμενες) δίνοντας πλαστές πλειοψηφίες , θα έχομε μία παγκόσμια πρωτοτυπία. Ένας εκλογικός νόμος θα καταργείται πριν εφαρμοστούν τα αποτελέσματα τους , διότι έτσι έκρινε κάποια κυβέρνηση και όχι βέβαια η βούληση των πολιτών μέσα από το εκλογικό αποτέλεσμα .. Μπορεί άραγε κανείς να καταγράψει τα παραπάνω σαν σεβασμό της λαϊκής ετυμηγορίας;
Με μία απλή ματιά στα μέχρι σήμερα εφαρμοσμένα εκλογικά συστήματα στην τοπική αυτοδιοίκηση ,εύκολα διαπιστώνεται ότι μειοψηφίες , απλά και μόνο λόγω της εκλογής του Δημάρχου στον δεύτερο γύρο , αποκτούσαν ισχυρές πλειοψηφίες ( 60%) σε έδρες. Το ίδιο συνέβαινε και στις και διοικήσεις των δημοτικών εταιρειών , και σε κάθε μορφή εκπροσώπησης δημιουργώντας πλειοψηφίες που μετατρέπονταν σε μηχανισμούς και αποξενωνόταν εύκολα από τις πραγματικές απαιτήσεις των πόλεων και των δημοτών . Δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που οι «ισχυρές» , λόγω εκλογικού συστήματος πλειοψηφίες , γρήγορα διαλυόταν και δημιουργούσαν πραγματικό πρόβλημα κυβερνησιμότητας στους δήμους.
Κλεισθένης και μεταρρυθμίσεις
Οι αλλαγές που ήρθαν με τον Κλεισθένη σίγουρα δεν ήταν αυτές που είχε συνολικά ανάγκη η αυτοδιοίκηση α ‘ και β’ βαθμού . Πολύ δε περισσότερο που ουσιαστικά δεν κατοχυρώθηκε και με αυτό τον νόμο η αυτοδιοίκηση και έμειναν οι «δεσμοί » του κεντρικού κράτους επί αυτής. Το εκλογικό σύστημα των δύο γύρων, ενισχύει το δημαρχοκεντρικό χαρακτήρα , παρά τον αποδυναμώνει. Η εκλογή όμως των συμβούλων με απλή αναλογική ( ουσιαστική ισοτιμία ψήφου ) είναι μία δημοκρατική κατοχύρωση που πρέπει με συναίσθηση , ευθύνη και δημοκρατική συμπεριφορά να βοηθήσουν οι νεοεκλεγέντες στην εφαρμογή και επιτυχία της . Η ανάγνωση συνολικά του αποτελέσματος των δημοτικών εκλογών , (στα 2/3 των δήμων δεν υπάρχει αντιστοίχιση δημάρχων με πλειοψηφία) αποτυπώνει την διάθεση των δημοτών για προωθητικές πλειοψηφικές συνεργασίες που θα δώσουν σημαντική τόνωση στο εκσυγχρονισμό , την αποτελεσματικότητα την διαφάνεια και την συμμετοχή .
Τα νέα στοιχεία που υπάρχουν στο Κλεισθένη και ιδιαίτερα τα άρθρα 74,75,76,77 και 189 δίνουν την δυνατότητα λήψης αποφάσεων και εφαρμογής του συστήματος της απλής αναλογικής. Δεν δικαιολογείται λοιπόν καμία σκέψη ή πρόταση ουσιαστικής κατάργησης τις εκφρασμένης από τους πολίτες ετυμηγορίας , από την πίσω πόρτα και στο όνομα δήθεν κυβερνησιμότητας.
Μπροστά στις αποφάσεις
Στην τελευταία συνεδρίαση της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων ( ΠΕΔ) Κρήτης , εισηγήθηκαν (;) και ακούστηκαν προτάσεις από μέλη ( παλιά και νέα) για υποστήριξη και υιοθέτηση πρόσθετων μέτρων ενίσχυσης της εξουσίας των Δημάρχων , που στην ουσία καταργούν με διοικητικό και αμφιβόλου συνταγματικής κατοχύρωσης τρόπο, την εκφρασμένη θέληση των πολιτών.
Βασική παρέμβαση, η αλλαγή του τρόπου συγκρότησης των επιτροπών οικονομικών και ποιότητας Ζωής. Ο νόμος προβλέπει , άρθρο 76, ότι στις επιτροπές αυτές η παράταξη του δημάρχου ξεκινά με 3 μέλη και τα υπόλοιπα εκλέγονται από το σύνολο των παρατάξεων κατ αναλογία ( για τον δήμο μας προβλέπεται η εκλογή 10 επιπλέον μελών δημιουργώντας έτσι μια επιτροπή 13 μελών στην οποία τα 6 θα είναι από την παράταξη του Δημάρχου και οι υπόλοιποι 7 από το σύνολο των άλλων παρατάξεων ). Γνωρίζοντας λοιπόν την « γεωγραφία » και το γεγονός πλέον ότι η λευκή ψήφος δεν μετρά ούτε αρνητικά ούτε θετικά , αλλά και σε περίπτωση και άλλων προτάσεων η τελική και ουσιαστική ψηφοφορία γίνεται μεταξύ των δύο πρώτων αντιλαμβάνεται ότι κυβερνησιμότητα υπάρχει .
Άλλες σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις έχουν να κάνουν με αλλαγές στο άρθρο 91 ( συγκρότηση διοικήσεων εταιρειών ) με προκαθορισμό συσχετισμών, όχι σύμφωνα με το εκλογικό αποτέλεσμα και τους πραγματικούς συσχετισμούς αλλά με δημιουργία τεχνητών πλειοψηφιών . Και γιατί δηλαδή είναι δημοκρατικό μια παράταξη , που ναι μεν εξέλεξε τον δήμαρχο αλλά έχει μικρό αριθμό συμβούλων ( 20-25%), να ορίζει το 50% των μελών στα συμβούλια ; Δεν είναι δημοκρατικό η πλειοψηφία να αντανακλά τις πλειοψηφίες προγραμματικών συνεργασιών και συγκλίσεων ; Επειδή το επόμενο διάστημα , αμέσως μετά την πρώτη Σεπτεμβρίου εκτός από τις συγκροτήσεις των διοικήσεων των εταιρειών ,θα έχομε και τις διαδικασίες συγκροτήσεων ΠΕΔ, ΚΕΔΕ και Διαδημοτικών εταιρειών, σωστό και δημοκρατικό θα είναι να διευκρινιστεί ότι παντού θα αποτυπώνεται αυτό που ψήφισαν οι δημότες. Έτσι θα τονωθεί η αξιοπιστία των δημοτών προς τις αρχές, θα ενισχυθεί η διαφάνεια και όλα αυτά θα λειτουργήσουν θετικά ως προς την συμμετοχή . Δεν υπάρχουν αδιέξοδα , λογικές δημιουργίας αδιεξόδων υπάρχουν . Στο «χέρι» όλων είναι να ξεπεραστούν οι πιθανές δυσκολίες .
Μπροστά στα διλλήματα
Όλοι οι νεοεκλεγέντες, δήμαρχοι ,σύμβουλοι και παρατάξεις πρέπει με σαφήνεια να τοποθετηθούν στα παραπάνω . Δεν μπορεί να θέλομε και «νοθεύσεις» εκ των υστέρων και προγραμματικές συνεργασίες και στηρίξεις. Αυτές σίγουρα θα πρέπει να πατάνε στη πραγματικότητα και στην ανάγκη αναβάθμισης και ενίσχυσης του ρόλου της αυτοδιοίκησης . Ιδιαίτερα σήμερα με τις σύγχρονες προκλήσεις τα δημοτικά συμβούλια πρέπει να είναι το βασικό κέντρο αποφάσεων των δήμων και οι παραγωγοί πολιτικής προς όφελος των δημοτών , της ανάπτυξης της αποτελεσματικότητας, της αποκέντρωσης , της συμμετοχής και όχι ουραγοί προαλειμμένων αποφάσεων και σχεδιασμών . Οι βασικές πολιτικές δήμου , εταιρειών κλπ αποφασίζονται από το Δημοτικό Συμβούλιο. ( δεν θεωρούμε δημοκρατικό το γεγονός ότι εταιρείες και πολιτικές τους δεν έρχονται στο συμβούλιο , ούτε καν για ενημέρωση). Το ίδιο όργανο θα πρέπει να δει και να αποφασίσει την εσωτερική του αποκέντρωση με σοβαρή μεταφορά αρμοδιοτήτων , πόρων σε κοινότητες και διαμερίσματα. Να δει τον εκσυγχρονισμό της δομής και την αποτελεσματικότητα της διοικητικής μηχανής του με μέτρα ψηφιοποίησης , αξιοποίησης της σύγχρονης τεχνολογίας και ενίσχυσης του ανθρώπινου δυναμικού και τους τρόπους υλοποίησης ενός Δήμου κοινωνικού, αποτελεσματικού που θα υλοποιεί το όραμα μας για την πόλη και τους δημότες..
Οι προκλήσεις είναι μπροστά μας και αν θέλομε να κτίσομε μια πραγματική αυτοδιοίκηση και όχι μια συνέχεια του γραφειοκρατικού κράτους θα πρέπει να ανταποκριθούμε με θετικό τρόπο αποτελεσματικά .
*Ο Ηλίας Λυγερός ήταν υποψήφιος Δήμαρχος Ηρακλείου στις πρόσφατες αυτοδιοικητικές εκλογές, επικεφαλήs της δημοτικής παράταξης Ηράκλειο Ενεργοί Πολίτες
Με απλά λόγια “δώστε και σε μενα κομμάτι από την πίτα” γατούλη Λυγερέ!!!
Έχουν δυσανεξία στη δημοκρατία. Επειδή οι Μητσοτάκηδες έχουν τεράστια “ικανότητα” να μετατρέπουν την πολιτική και τους πολιτικούς σε προϊόντα, σύντομα θα κυκλοφορήσουν με την ένδειξη “Χωρίς δημοκρατία”!, όπως έγινε και με τη ….γλουτένη….